BMW S1 van Avenue43 (1949)

BMW 2800 GTS Frua van Autocult (1969)

 

BMW Bayer K67 van Autocult (1967)

BMW KR6 van Autocult (1934)

 

In 1933 bestelde Eugen Stösser, een ondernemer uit München, bij BMW een chassis voor een raceauto waarin hij een zescilinder motor met een inhoud van 1.098 cc inbouwde.

Dankzij een Zoller turbo had deze motor een vermogen van 75 pk.

In 1934 en 1935 nam Eugen Stösser bij elkaar tien keer met zijn unieke racewagen aan wedstrijden deel totdat hij in 1936 de auto aan een werknemer van BMW genaamd Stiller verkocht.

 

Daarmee begon het tweede leven van de BMW, als voertuig dat op de weg was toegelaten.

Nu werd de auto was uitgerust met een gewone BMW-motor monteerde Stiller spatborden en koplampen en hij gebruikte de auto tot het begin van de jaren veertig.

Zonder dat het race-verleden bekend werd, wisselde de auto een aantal malen van eigenaar, uit eindelijk kwam hij in de USA terecht om vervolgens in 2008 voor een ingrijpende restauratie weer naar Duitsland terug te keren.

Maar het kostenplaatje werd veel hoger uit dan oorspronkelijk was gedacht en twee handelaren kregen de opdracht een koper te vinden voor de sterk door de tand des tijds aangetaste wagen.

In eerste instantie wilde dat niet lukken en ook het verhaal over de oorspronkelijke race geschiedenis scheen compleet vergeten te zijn.

In 2017 kocht Marek Schramm tenslotte de BMW.

Pas nu werd de zoektocht naar de juiste BMW-type aanduiding gestart en beloond.

Dr. Dieter Rose kon dankzij historische documenten de geschiedenis van de auto achterhalen.

Nu men eenmaal op het goede spoor zat werden nog andere berichten uit die tijd over de BMW gevonden had. Ook het archief van het merk kon zijn steentje bijdragen.

Intussen werd de unieke auto uit München weer zo veel mogelijk in de staat teruggebracht waarin ooit Eugen Stösser zijn rondjes op het circuit reed.

Hoezeer deze auto met zijn verwarrende geschiedenis kon de Duitse liefhebbers van klassiekers de BMW wel bekoren, dit heeft moge blijken uit het feit dat de rode BMW in 2018 als ‘vondst van het jaar’ de ‘Goldenen Klassiker’ trofee mocht ontvangen.

 

Het model is een limed editie van 333 stuks.

BMW 328 Stromlinien-Versuchswagen van Autocult (1937)

 

In januari van 1937 kocht Ir. August Rostberg (algemeen directeur en aandeelhouder van ‘Wintershall AG’) bij BMW een onderstel met motor van het type 328.

 

De auto werd vanuit de BMW-fabriek in Eisenach bij dealer ‘Motorwagen’ in Kassel aangeleverd, om van daaruit onmiddellijk te worden doorgestuurd naar de gerenommeerde carrosseriebouwer Wendler in Reutlingen.

In die dagen bouwde de firma uit Reutlingen, met z’n 100 werknemers regelmatig de ontwerpen van baron Reinhard Koenig-Fachsenfeld, die op het gebied van stroomlijn-ontwerpen een goede reputatie had gevestigd.

Voor het BMW 328 chassis tekende hij met afgeronde vormen een aangenaam ogende carrosserie, waarbij met name de drie koplampen als blikvanger dienden.

Aan de voorkant vielen ook het grote aantal luchtsleuven en de ontbrekende bumpers op.

Uiteindelijk kon Dr. Heinz Rostberg zijn nieuw aangeklede BMW in ontvangst nemen, maar door de oorlogsomstandigheden heeft hij er niet veel plezier van gehad.

Na de oorlog werd de auto in Frankrijk teruggevonden, waar hij meerdere eigenaren had tot hij in 1976 verscheen op een klassiekerbeurs.

Daar werd de BMW “opnieuw ontdekt” en een Duitse BMW-liefhebber liet nog ter plekke een koopcontract opstellen en deed een aanbetaling. Zijn hoop gauw in het bezit te kunnen komen van de unieke BMW 328 werd snel de bodem ingeslagen, want de Franse overheid mengde zich in de zaak en verbood de export naar Duitsland!

Waarschijnlijk leidde deze beslissing van de Fransen ertoe dat er nu ook in Duitsland, met name in Beieren, politici opstonden die zich het lot van de BMW gingen aantrekken. 

Hoe één en ander precies is verlopen en wie er precies aan de touwtjes trok is onduidelijk, maar hier en daar wordt de naam van de Beierse minister-president Franz-Josef Strauss gefluisterd.

Hoe het ook zij, in 1978 dook de BMW 328 plotseling op in de collectie van het ‘Deutsches Museum’ in München, en daar bevindt het model zich vandaag de dag nog!

 

Het model is een limed editie van 333 stuks.

BMW 340/1 roadster van Autocult (1949)

 

Dit is een conceptcar uit 1949, op basis van de BMW 340 sedan.

Die nooit op de markt is gekomen onder de naam BMW.
Maar onder de merknaam EMW.

De auto nam weliswaar deel aan een groots opgezette testrit van 10.000 kilometer en wie naar de eerste naoorlogse straatraces ging kon daar de auto met coureur Gustav Apel uit Eisenach aan het stuur bewonderen, maar daar bleef het bij.

 

Voor zover bekend is de auto in 1956 gebruikt bij de film " Rivalen am Steuer "

Tijdens deze opnames is de auto total los geraakt.
De verhalen vertellen niet hoe.

 

Het model is een limed editie van 333 stuks.

BMW 531 van Autocult (1951)

 

Dit is een conceptcar uit 1951.

Na de 2e wereld oorlog wilde BMW met 2 modellen terug op de markt komen.

1 grote auto in het hoge prijs segment, een een kleintje voor de massa.

Dus kreeg de ontwikkelingsafdeling in 1949 de opdracht om 2 auto's te ontwerpen.

Dat werd de BMW 501 en 531, de 501 kreeg voorrang voor verdere ontwikkeling.
De 531 was bedoeld om een opvolger te worden van een motorfiets met zijspan.
Hoewel het volk de 531 wel zag zitten, is het alleen bij een conceptcar gebleven.

 

Het model is een limed editie van 333 stuks.

BMW 507 "Raymond Loewy" van Autocult (1957)

 

Hoewel er maar 252, BMW 507 modellen zijn gemaakt, wilde Raymond Loewy zijn eigen unieke 507.
Dus in 1957 kocht hij een nieuwe 507, en verwijderde de body van de 507.
En bracht er een nieuwe body op aan, naar zijn eigen ontwerp.
Dit is de enige die er ooit gemaakt is.
Loewy heeft er zelf jaren in gereden tot hij hem in 1962 schonk aan het Natural History Museum in New York,
waar hij nog steeds staat. Maar helaas niet tentoongesteld.
De auto is voor het laatst gezien tijdens het Pebble Beach festival in 2013.

Het coachwerk is gedaan bij Pinchon-Parat in Frankrijk.

 

Het model is een limed editie van 333 stuks.

BMW 3200 Michelotti Vignale van BOS Models (1959)

 

Conceptcar uit 1959.

In 1957 kreeg de Italiaanse ontwerper Giovanni Michelotti de opdracht om een ontwerp te maken voor een opvolger van de BMW 507.

Het prototype werd gebouwd op het onderstel van een BMW 507.

De carrosserie, werd gedaan door Sergio Scaglietti, na ontwerp van  de Turijnse carrosseriebouwer Vignale.

In 1959 werd deze auto tentoongesteld op de Autosalon van Turijn.

Na een paar eigendomswijzigingen heeft BMW Classic de auto in 2004 terug naar München gebracht.

Waar hij nu in het BMW museum staat.

Nu als model lijkt het op een soort coupe auto.

Maar eigenlijk is het een cabriolet met een hard top dak.
Ik hoop dat er nu nog een de echte cabrio als model op de markt komt.

BMW 3200 Super cabriolet van Autenrieth van Matrix (1960)

 

Conceptcar uit 1960.

Deze unieke BMW 3200 Super Cabriolet is gebaseerd op het BMW 502-platform en heeft een vierdeurs cabriolet carrosserie gebouwd door Autenrieth Coachworks in 1960.

Deze 3200 was de grootste BMW op de weg en een van de duurste Duitse auto's.

De standaard BMW 3200 was de door Bertone gebouwde BMW 3200 CS, de laatste variant op BMW's vroege naoorlogse luxeplatform dat begon met de 501 die in 1951 werd geïntroduceerd.

Deze speciale 3200 cabriolet werd in 1999 door de huidige eigenaar gekocht.

Dit model is een limed editie van 408 stuks.

BMW 700 Martini van Avenue 43 (1964)

Gebouwd in 1964.
Willi Martini was een Duitse racelegende uit de jaren '60 en '70.
Willi Martini had een werkplaats waar hij aan BMW tuning deed.
Deze BMW 700, was een eigen ontwerp samen met Ford stylist Uwe Bahnsen op basis van een BMW 700.
Dit was in 1963. Omdat hij van BMW niet de naam BMW mocht gebruiken, bleef het bij een ontwerp.
Één jaar later zette hij samen met Austin dealer en Mini racer Dieter Mohr uit Giessen de auto in als Martini Mini ACS (Austin Cooper S).
Met een motor van een Mini 1275 en een lichtgewicht glasvezel body.
In 1965 raakte de voorkant zwaar beschadigd, tijdens het herstellen van de voorkant, zijn er enkele veranderingen door gevoerd.
In de nieuwe stijl verschijnt hij in 1966 op de Nürburgring, met een motor van Abart.
Dit was gelijk zijn laatste race, hij crashte met 200km/u.
De auto was zo zwaar beschadigd dat herstellen niet te doen was.

In 2013 verscheen de auto ineens bij de Robfeldrennen, met een Belgische kenteken
Of dit de auto is uit de jaren 60 of dat het een replica na aanleiding van de tekening uit de jaren 60, is niet bekend.
Daarna is de auto nooit meer gezien, dus of de auto nog bestaat is onbekend.

BMW Hurrican van Avenue 43 (1967 - 1975)

 

Deze auto is ontwikkeld door een groep studenten in Kaiserslautern (Duitsland)

Er is nergens een bewijs te vinden of de auto ook echt iets met BMW te maken heeft.

Er zijn zeker wel onderdelen gebruikt van BMW.

De auto zou gebaseerd zijn op de BMW 1800ti en een Ferrari 250 LM.

De motor is een 1,8-liter viercilinder lijnmotor die 120 pk levert.

De studenten hebben van 1967 tot 1975 aan deze auto gebouwd.

Er zijn ook onderdelen gebruikt van een Volvo, Fiat en Jaguar.

De auto zou nu in Zwitserland staan.

BMW 1602 Baur coupe van Matrix (1967)

 

Dit is een conceptcar uit 1967.

Baur heeft deze samen met de Baur cabriolet gebouwd als voorstel aan BMW.

BMW zelf zag niks in de coupe versie, en moest Baur de 2 die gebouwd waren vernietigen.

De 1600 Baur cabriolet conceptcar bestaat nog wel, en staat zoals nu bekend ergens in Nederland.

Maar die is nooit als 1600 op de markt gebracht, maar wel als de 2002 Baur cabriolet.

Dit is een limed editie van 408 stuks.

BMW 2000 Ti coupé Frue van Kess Models (1968)

 

Dit is een concept car uit 1968.

BMW 2000 ti coupe werd gebouwd door Pietro Frua (het projectnummer 350) voor een onbekende klant en tentoongesteld op de Parijse Salon in oktober 1968.

Het lijkt erop dat het een ontwikkeling was van het idee van Monteverdi 2000 GTI, dat Frua demonstreerde in Maart 1968.

BMW 2000ti Coupe was uitgerust met 1.990 cc motor van BMW 2000SA.

Dit model is een limed editie van 400 stuks.

BMW 1600ti Coupé " Paul Bracq " van Autocult (1969)

 

Dit is een conceptcar uit 1969

In de tweede helft van de jaren ’60 vatte BMW het plan op de lucratieve Amerikaanse markt te betreden. Het was in de tijd dat Engelse twoseaters het hart van de sportieve Amerikaan nog wisten te beroeren en ook Mercedes-Benz maakte zich op om met haar tweezits SL een deel van de markt te veroveren. Kennelijk schatte de BMW-directie de mogelijkheden een dergelijk sportief model in eigen huis vorm te geven niet erg hoog in want men wendde zich tot de Franse ontwerper Paul Bracq.

 

BMW had daarbij het geluk dat de Fransman op dat moment niet meer bij Mercedes-Benz onder contract stond, maar dat hij in 1967 in dienst was getreden bij de Franse carrossiers Brissoneau & Lotz. Nog datzelfde jaar nam men contact op met de op dat moment 34-jarige Fransman en gaf hem de opdracht een coupé met een V-8 motor voor de Amerikaanse markt vorm te geven. Hoezeer deze auto van het begin af aan van de gebruikelijke manier van werken bij BMW afweek moge blijken uit het feit dat een eventuele carrosseriebouw niet in Beieren maar bij de Franse specialisten van Brissonneau & Lotz zou gaan plaatsvinden. Paul Bracq ontwierp een sportwagen met een langgerekt zeer masculien aandoend front dat bovendien in het midden een bescheiden wigvorm kreeg. Het prototype kreeg de naam 1600 ti Concept, waarmee al werd aangegeven dat aan het model de constructie en motorisering van de BMW 02 serie ten grondslag lag. Dat zou echter betekenen dat achter deze typeaanduiding een viercilinder motor verborgen ging, die vermoedelijk niet zou hebben voldaan aan het verlangen naar pk’s van de Amerikaanse koper. Misschien ook dat daarom het Amerikaanse marktoffensief vastliep.

 

Voor zover bekend is er nooit een rijklare auto gebouwd. Het proefmodel diende kennelijk slechts als studieobject, ook al was er voor de vorm een kentekenplaat uit München op geschroefd.

 

Het model is een limed editie van 333 stuks.

BMW 2800 Spicup Bertone van Avenue 43 (1969)

 

Dit is een conceptcar uit 1969.

Het was autobouwer Bertone die in de jaren zestig de opdracht kreeg om een conceptcar in elkaar te schroeven dat wat weg moest hebben van een Spider, maar je tegelijkertijd deed denken aan een coupé.

Het dak bestond uit panelen die je in elkaar kon schuiven.

Waardoor het een soort net-niet cabrio was, maar nog steeds de lijnen van een coupé had.

Het was een gewaagd model, met een nog gewaagdere achterkant.

Maar het publiek op de autoshow van Genève in 1969 zei massaal “nein” tegen dit hersenspinsel van Bertone en BMW.

In Beieren gingen ze niet verder met het idee en besloten ze deze wagen die  100% rijklaar was maar te verkopen aan een liefhebber met teveel geld.

Die nieuwe eigenaar schijnt er 100.000 km mee gereden te hebben, voordat hij buitenkant een oranje kleurtje gaf , en het interieur zwart maak.

Vervolgens was de auto lange tijd van de radar verdwenen, totdat ‘ie opeens tevoorschijn kwam in de garage van een Nederlandse autoverzamelaar. Dit was in de jaren '90.

Later werd deze Bertone-auto opgekocht door een Belgische autofanaat die hem weer zoveel mogelijk in zijn originele staat probeerde terug te brengen.

Hij werd laatst nog gesignaleerd op het Villa d’Este Concours in 2009  en staat nu in het BMW Museum.

BMW 2002 GT4 Frua van Matrix (1969)

 

Dit is een conceptcar uit 1969. die op de Autosalon van Parijs onthuld werd.

De BMW 2002 GT4 Frua is uniek. Deze beeldschone coupé is getekend door de Italiaan Pietro Frua, die van 1944 tot 1983 een studio voor exclusief carrosseriedesign in Turijn heeft.

Begin jaren zestig is Frua een samenwerkingsverband aangegaan met autofabrikant Glas, waarvoor hij de carrosserieën van alle grotere modellen ontwerpt.

Na de overname van Glas door BMW in 1966, klopt Frua ook in München aan voor een innige vrijage.

Maar BMW is niet geïnteresseerd.

De interne ontwerpers buigen zich dan zelf al over eigen coupé-ontwerpen en het GT4-ontwerp van Frua gaat nooit in productie.

Het blijft bij een tweetal prototypen (1969 & 1970).

De 2002 GT4 Frua deelt zijn techniek met de BMW 2002 ti.

Voor in de GT4 ligt de legendarische M10-motor. Deze viercilinder is eind jaren vijftig ontwikkeld door Alexander von Falkenhausen en debuteert in 1961 in de ‘Neue Klasse’.

 

Dit model is een limed editie van 408 stuks.

BMW 2200 ti Garmisch Bertone van Avenue 43 (1970)

 

Dit is een conceptcar uit 1970, hij werd gepresenteerd op de autosalon van Genève.

De auto was het resultaat van een ontwerp dat was ontworpen om het uiterlijk van het BMW-assortiment bij te werken.

Het is een coupé met vier zitplaatsen en Bertone besteedde bijzondere aandacht aan de details, met name de grote rechthoekige koplampen vooraan, het lineaire motief dat langs de vleugels loopt en de honingraat achtige bekleding van de achterruit.

Uit eindelijk is hier de BMW E12 uitgekomen (5 serie).

Kort na de autosalon is de auto verdwenen, niemand weet waar de auto na toe is gegaan.

Toen BMW-designbaas Adrian van Hooydonck foto's zag van de Garmisch, een conceptcar van Bertone voor het salon van Genève in 1970, leek het hem een goed idee om een nieuwe versie te bouwen als eerbetoon aan ontwerper Marcello Gandini.

Dus werd er in 2019 de nieuwe versie van deze auto tentoongesteld.
Wel helemaal na het oude ontwerp.

BMW Turbo van Schuco (1972) 

 

Deze conceptauto werd speciaal voor de Olympische Zomerspelen van 1972 in München, Duitsland ontworpen.

De ontwerper Paul Bracq had een nieuwe frisse kijk en een innovatief idee over het nieuwe concept.

Er zijn in totaal maar 2 BMW Turbo's gebouwd.

Vandaag de dag is de BMW Turbo een van de uitzonderlijkste BMW's van het merk uit München met gullwing (meeuwenvleugel) deuren en een futuristisch stuurcabine.

Eén exemplaar staat nu in het BMW-museum in München.

Het andere exemplaar staat in het BMW Zentrum museum in Spartanburg.

Het ontwerp van de BMW M1 en de BMW 8-serie zijn van de BMW Turbo afgeleid.

De BMW Turbo heeft een 4 cilinder 1990cc turbocharged motor met een maximaal vermogen van 280 pk, goed voor een topsnelheid van 264 km/u.  Het model was de eerste BMW met een middenmotor.

 

Dit is de oude uitgaven van Schuco

BMW Turbo van Schuco (1972) 

 

Deze conceptauto werd speciaal voor de Olympische Zomerspelen van 1972 in München, Duitsland ontworpen.

De ontwerper Paul Bracq had een nieuwe frisse kijk en een innovatief idee over het nieuwe concept.

Er zijn in totaal maar 2 BMW Turbo's gebouwd.

Vandaag de dag is de BMW Turbo een van de uitzonderlijkste BMW's van het merk uit München met gullwing (meeuwenvleugel) deuren en een futuristisch stuurcabine.

Eén exemplaar staat nu in het BMW-museum in München.

Het andere exemplaar staat in het BMW Zentrum museum in Spartanburg.

Het ontwerp van de BMW M1 en de BMW 8-serie zijn van de BMW Turbo afgeleid.

De BMW Turbo heeft een 4 cilinder 1990cc turbocharged motor met een maximaal vermogen van 280 pk, goed voor een topsnelheid van 264 km/u.  Het model was de eerste BMW met een middenmotor.

 

Dit is een limed editie van 1.000 stuks.

Dit is de nieuwe uitgaven van Schuco

BMW 316 (E21) cabriolet prototype Karmann van Avenue 43 (1975)

 

 

Dit is een concept car uit 1975.

Omdat BMW zelf nooit een echt cabrio hebben gemaakt van de E21, behalve de Baur.

Zijn er verschillende andere firma's die een echte cabrio versie hebben gemaakt.

In de hoop BMW over te halen om hem als cabrio op de markt te brengen.

Maar omdat BMW een contract had met Baur, heeft niemand toestemming gehad om het als cabrio echt uit te brengen.

Deze is gemaakt door de firma Karmann. 

BMW 528 GT Frua van Avenue 43 (1976)

 

Dit is een conceptcar uit 1976.

Hij werd voor het eerst op de ITA geshowd aan het publiek.
Je ziet duidelijk Italiaanse steil in de auto.
Hij heeft duidelijk wat weg van een Alfa Romeo, maar dan toch net wat anders.
Waar de auto nu is, is onbekend.
Volgens internet bestaat de auto tegenwoordig alleen nog maar op foto's en sinds 2019 als schaalmodel.

BMW M8 van Schuco (1990)

 

Concept car uit 1990.

De M8 was oorspronkelijk bedoeld als een Ferrari concurrent uitgerust met een speciale 550 pk motor uit de Mclaren F1.

De carrosserie was gemaakt van een composiet van koolstofvezel en polymeer.

Dit model is een limed editie van 500 stuks.

BMW UR Roadster van Alezan (1990)

 

Dit is een concept car uit 1990.

Eind jaren 80 kreeg de designafdeling van BMW M GmbH de opdracht om nieuwe projecten te bedenken.

Ulf Weidhase (de man die later de E46 M3 vorm gaf) kwam op de proppen met deze Ur-Roadster.

Een cabrio met een op z'n minst opvallend uiterlijk waarbij vooral de brede wielkasten achteraan opvallen, de instapdrempel en luchtgaten achter de voorste wielen.

Een design dat serieus indruiste tegen Weidhase zijn motto: 'Kracht moet je voelen, niet zien'.

Onder de kap schuilt dan ook de 2.3-liter viercilinder vanuit de eerste M3 (E30).

In die Dreier was het blok alvast goed voor 200 pk, hoeveel pk's er beschikbaar waren in de Ur-Roadster werd nooit meegegeven.

Wel bleek achteraf dat het niet zomaar een designfolie was, want het gehele concept (lichtgewicht, achterwielaandrijving, twee zitplaatsen) zorgde voor de ontwikkeling van de Z3.

 

Dit is mijn 2de bouwkit die ik zelf heb gebouwd.

 

BMW E1 van Minichamps (1991)

 

Dit is een conceptcar uit 1991.

De BMW E1, een experimentele auto die al in 1991 veel kenmerken van moderne elektrische auto’s bezat.

De E1 werd gebruikt om de voordelen en nadelen van elektrisch rijden in de praktijk te onderzoeken.

Deze vierpersoons auto was volledig gebouwd uit -voor die tijd- lichtgewicht materialen.

De topsnelheid kwam uit op 129 km/u.

BMW ontwierp de auto voor stadsgebruik en voorzag de E1 van een grote voorruit.

Aan de voorkant had de auto een korte overhang en de algehele afmetingen waren erg compact.


Onder de achterstoelen werd een accu geplaatst die zijn stroom levert aan een vloeistofgekoelde elektromotor tussen de voorwielen.

Deze e-motor heeft een vermogen van 32 kW en leverde 150 Newtonmeter koppel.

De range varieerde van 160 km tot 265 km in ideale rij-omstandigheden.

Ook in 1991 was de accu een achilleshiel, want de stroomopslag had een levensduur van slechts vijf jaar.

In de E1 werd ook geëxperimenteerd met benzinemotoren als hulpmiddel voor de actieradius.

Er zijn versies uitgerust met een BMW K1100 viercilinder motor die 82 pk leverde bij 5.800 tpm.

Bestuurders konden zelf kiezen welke vorm van aandrijving werd ingeschakeld; de benzinemotor voor snelwegkilometers en de e-motor voor stadsritjes bijvoorbeeld.

BMW 850i cabriolet van Schuco (1991)

 

Dit is een concept car uit 1991.

BMW was al in een ver gevorderd stadium om de 850i cabriolet te gaan produceren.

Ze hebben zelfs 2 concept wagens gebouwd. Een rode en een blauwe.

Maar hebben hem toch niet uitgebracht omdat de productie kosten te hoog zouden zijn.

Toch rijden er verschillende BMW 850i cabriolets rond op de wereld.
Er waren verschillende bedrijven die een basis 850i ombouwde tot cabriolet.

Dit omdat de mensen de concept car wel erg mooi vonden.

 

Dit model is een limed editie van 500 stuks 

BMW Nazca M12 van Provence Moulage (1991)

 

Dit is een conceptcar uit 1991.

De Nazca project begon in 1991 toen de Nazca M12 werd gelanceerd op de Tokyo Motor Show.

Het ontwerp is afgeleid van de Bugatti ID 90-concept onthulde een jaar voorafgaand.

De M12 was de eerste auto die is ontworpen door de zoon van Giugiaro's, Fabrizio en geïntegreerd design elementen uit groep C racewagens.

De auto heeft een koolstofvezel rompconstructie ook via het materiaal voor de constructie van het vakwerk.

Hierdoor auto afgewogen in totaal 1100 kg (2425 lb).

De motorkap en de voorkant van de auto werden uit één stuk koolvezel.

De auto had een glazen motorkap, die de 5,0-liter V12-motor gedeeld met de BMW 850i .

De motor leverde een vermogen van 300 pk (224 kW, 304 pk).

De auto heeft een unieke deurmechanisme die gebruikelijk deuren en ramen in hadden vleugelvormige opstelling.

Een jaar later in 1992, werd de Nazca C2 werd geïntroduceerd.

De C2 had een nieuw ontworpen voorzijde (de koplampen werden verplaatst naast de nieren) en een aangepaste motor.

Deze auto is in samenwerking gemaakt met Italdesign.

Daarom dat er 2 modellen gemaakt 1 met de BMW voorkant en 1 met de Italdesign voorkant

Van de BMW versie zijn er 3 gemaakt.

In 2011 is er een verkocht voor 725.000 euro.

 

Over het model. Dit is een oud bouwkitje.

Tegenwoordig vrij prijzig en moeilijk te vinden.

Dit model heb ik op een romelmarkt gevonden voor weinig geld.

Hij miste alleen de bestickering, daarom ik door iemand de bestickering laten maken.

Vrij goed gelukt, maar niet perfect, hoop ooit een goede te vinden met de juiste stickers.

BMW Fun Car " Tilo Klumpp " van Alezan (1994)

 

Dit is een conceptcar uit 1994.

Deze auto is tot stand gekomen  door een studenten ontwerp wedstrijd.
Tilo Klumpp heeft deze wedstrijd gewonnen.

De opdracht van BMW was, de voordelen van een motorfiets te combineren met de veiligheid van een auto.

 

Dit model is een bouwkit en door mijn zelf in elkaar gezet en gespoten.

Best goed gelukt voor de eerste keer.

Dit is een limed editie van 150 bouwkits.

BMW Concept CS Royal van POP Models (2007)

Conceptcar uit 2007

 

De Concept CS is een luxueuze en sportieve vierdeurs GT Dit model gaf een beeld van hoe de toekomstige BMW-modellen er zouden gaan uitzien.

In 2008 besliste BMW om geen productiemodel van de CS Concept uit te brengen.[1] De reden hiervoor was de kredietcrisis die ook de wagenmarkt zwaar had getroffen.

Het geschrapte productiemodel zou de naam "8-serie" meegekregen hebben, de naam van de GT die van 1989 tot 1999 in het gamma van BMW zat. Ook zou de wagen veel componenten gedeeld hebben met de nieuwe 7-serie. Hij had de concurrentie moeten aangaan met onder andere de Aston Martin Rapide en de Porsche Panamera, die beide in 2009 uitkwamen

Dit model is een limed editie van 108 stuks.

Het is een handgemaakt model.

BMW M1 Hommage van Schuco (2008)

 

Concept car uit 2008.

De BMW M1 Hommage Concept werd exact 30 jaar na de originele BMW M1 onthuld tijdens het Concours d'Elegance in het Italiaanse Villa d'Este en is visueel gebaseerd op het origineel. Sommige elementen van deze auto lijken in de BMW i8 teruggekomen.

Het Concours d'Elegance is een evenement waarbij exclusieve klassiekers en moderne conceptcars samen getoond worden. De M1 Hommage die daar getoond werd, droeg overduidelijk een paar opvallende kenmerken van zijn voorganger, zoals de opvallende voorkant en achterkant, en de wegklapbare koplampen.

Eind 2008 werd bekend dat de M1 Hommage net als de BMW Concept CS niet in productie zal gaan. Reden hiervoor is dat BMW door de tegenvallende automarkt het programma niet meer wil uitbreiden met grote dure auto's

BMW Vision EfficientDynamics van Paragon (2011)

 

Dit is een conceptcar uit 2009.

De BMW Vision EfficientDynamics-conceptauto is een plug-inhybride met een 3-cilinderturbobenzinemotor.

Daarbovenop heeft hij twee elektromotoren met 139 pk.

Het laat een versnelling toe naar 100 km/u in 4,8 seconden en een elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/u.

Volgens BMW bedraagt het gemiddelde brandstofverbruik in deEU-testcyclus 3,76 liter/100 km, en heeft een CO2-uitstoot van 99 gram per kilometer.

Het geschatte volledig elektrisch bereik bedraagt 50 km en de 42-liter benzinetank breidt het totale voertuigbereik uit tot 700 km.

Het lichtgewicht chassis is voornamelijk verwaardigd uit aluminium.

De voorruit, het dak, de vleugeldeuren en de flanken zijn gemaakt van polycarbonaatglas.

De ontwerpers verantwoordelijk voor de BMW Vision EfficientDynamics Concept waren Mario Majdandzic voor het exterieurdesign en Jochen Paesen voor het interieurdesign.

Het voertuig werd onthuld op de Frankfurt Motor Show in 2009, gevolgd door Beijing Auto Show in 2010

 

 

BMW 3.0 CSL Hommage " street " van Maisto (2015)

Dit is een conceptcar uit 2015.

Dit is BMW’s eerbetoon aan de legendarische 3.0 CSL uit de jaren ’70.

Daar waar de BMW-nieren vroeger smal en hoog waren, daar zijn deze op nieuwe BMW’s vooral plat en breed.

Om de band met met het origineel nog wat nauwer te maken, heeft deze concept een niet te missen grille, een stuk groter en hoger dan op de productiemodellen.

Achter die nieren gaat uiteraard een zes-in-lijn met eBoost schuil, maar meer details dan dat geeft BMW ook niet.

BMW 3.0 CSL Hommage " Le Mans " van Maisto (2015)

Dit is een conceptcar uit 2015.

Dit is BMW’s eerbetoon aan de legendarische 3.0 CSL uit de jaren ’70.

Daar waar de BMW-nieren vroeger smal en hoog waren, daar zijn deze op nieuwe BMW’s vooral plat en breed.

Om de band met met het origineel nog wat nauwer te maken, heeft deze concept een niet te missen grille, een stuk groter en hoger dan op de productiemodellen.

Achter die nieren gaat uiteraard een zes-in-lijn met eBoost schuil, maar meer details dan dat geeft BMW ook niet.

BMW Vision Next 100 van N0rev (2016)

 

Dit is een conceptcar uit 2016.

Het visiemodel van BMW staat voor het voor BMW kenmerkende rijplezier. En geeft een spectaculair kijkje in de toekomst ervan. Het uitgangspunt van het designproces was het interieur – omdat het welzijn van de bestuurder in de toekomst steeds belangrijker wordt.

Hij moet het gevoel hebben dat hij in een machine zit die voor hem persoonlijk is ontworpen.

Daarom oogt de cabine bijzonder royaal in verhouding tot de totale grootte van de auto.

Het visiemodel beschikt over de sportieve belijning en het typische silhouet van een BMW Sedan – ondanks zijn koepelvormige interieur.

Bij de productie van de BMW VISION NEXT 100 zijn voornamelijk gerecyclede materialen of duurzame grondstoffen gebruikt.

Alle zichtbare en onzichtbare carbon onderdelen zijn gemaakt van de resten van de normale carbonproductie.